strona główna >> narty >> sprzęt narciarski

sprzęt narciarski

> Rodzaje nart
> Dobór sprzętu
> Przygotuj siebie i sprzęt do sezonu
> Sprawdzamy sprzęt
> Strony internetowe producentów nart

Rodzaje nart

Narty najogólniej można podzielić na zjazdowe, biegowe, skokowe. Największą popularnością wśród narciarzy cieszą się narty zjazdowe, wśród których wyróżniamy:

Narty wyczynowe gigantowe

Narty te są bardzo wymagające, nie tolerują braku umiejętności i raczej nie możemy liczyć na żaden kompromis z ich strony. Służą do ścigania się, więc zaczynają pokazywać, co potrafią dopiero przy dużych prędkościach na twardych i ostrych stokach. Ich promień skrętu waha się od 22 do 28 m w zależności od długości narty.

narty wyczynowe slalomowe

Narty te występują na rynku w dwóch wersjach. Slalom Race i Slalom Extreme. Różnią się promieniem skrętu oraz twardością (race mają nie wiele większy promień skrętu i są troszeczkę twardsze). Grupa ta charakteryzuje się wyjątkową uniwersalnością, na pewno zadowoli profesjonalistę, wytrawnego narciarza, jak i początkujący amator wyśmienicie będzie sobie z nimi poczynał. Polecam wszystkim, którzy lubią szybkie cięte skręty, tracą stabilność przy dużych szybkościach w czasie jazdy na wprost. Ich promień skrętu waha się od 9 do 16 m w zależności od długości oraz modelu narty.

Narty grupa race-carve

Jest to alternatywa dla ludzi, którzy lubią szybką jazdę i łatwe wejście w skręt cięty. Jest to okiełzana gigantówka. Narta daje się dość łatwo prowadzić i wyraża chęci do współpracy z nami wybaczając niewielkie błędy. Narty dosyć twarde a ich promień skrętu waha się od 16 do 24 m w zależności od długości narty.

Narty grupa allroud-carve (popular)

Narty uniwersalne. Ich zaletą a zarazem wadą jest wszechstronność, ponieważ narta dobra do wszystkiego tak naprawdę nie jest w niczym dobra. Pozwalają jeździć tkz. techniką tradycyjną jak i świetnie wchodzą na krawędź (zaleca się użycie płyty pod wiązaniem). Świetnie sobie radzą na twardym stoku, ale również nieźle poczynają sobie w jeździe poza trasowej jak np. muldy i puch. Promień pozostawionego śladu na śniegu waha się od 14 do 24 m.

Narty grupa cross-carve (freeride)

Przeznaczone głównie do jazdy poza trasą. Świetnie się nadają do jazdy w żlebach, muldach i puchu. Są to narty o bardzo zaawansowanej technologii produkcyjnej, wytrzymałe na wszelkiego rodzaju zgięcia i skręty jak wzdłużne tak i poprzeczne. Charakteryzują się znacznie większą szerokością a ich promień jest zazwyczaj większy niż 20m. Polecam wszystkim którzy lubią popołudniowo-wieczorne, polskie stoki.

Narty grupa easy-carve

Narty typowo dla początkujących i średnio jeżdżących narciarzy, zalecane również osobom starszym. Przyszykowane na łatwe i dobrze przygotowane trasy. Należą do najłatwiejszych ze wszystkich wymienionych grup. Bardzo miękkie, nie dają sobie rady na oblodzonych stokach przy większych szybkościach (mowa o pozostawieniu śladu ciętego). Ich promień skrętu waha się od 14 do 24 m w zależności od marki i długości narty.

Narty grupa fun-carve

Grupa nart, która niestety powolutku zanika. Jaj odpowiednikiem staje się slalom exterme. Narty przeznaczone do ekstremalnego wykładania się na śniegu, zabawy oraz…. zawodów fun-carvingowych. Jazda na tych nartach jest bardzo widowiskowa, zazwyczaj jeździ się bez kijków, po to by można całymi dłońmi trzeć, podpierać się w skręcie. Zalecam narciarzom o wysokiej sile i kondycji. Charakteryzują się bardzo małym promieniem skrętu w granicy 9 m. Długość narty w stosunku do wzrostu dobiera się nawet o 40 cm mniejszą. Zalecane użycie wysokiej płyty pod wiązaniem. Bardzo mało stabilna podczas jazdy na wprost, przy każdej okazji inicjuje skręt agresywnym szarpnięciem.

Shorty i beeg foot

Nartki przeznaczone typowo dla zabawy. Charakteryzują się bardzo małą długością, około 1 m i bardzo małym promieniem skrętu, maksymalnie do 4 m. Świetna narta do ćwiczeń równowagi i pozycji podstawowej. Nie wybacza odchylenia i nadmiernego wychylenia. Powyższy podział wynika ze sposobu jazdy do jakiego są dostosowane, terenu na którym będą używane, i szybkości z jaką będzie się na nich jeździć. W narciarstwie nie ma pojęcia „pół-carvingi”.

^ do góry

Dobór sprzętu

Prawidłowy dobór nart powinien być uzależniony od trzech czynników:
- wzrostu narciarza i jego wagi
- poziomu umiejętności
- stylu czy sposobu, jakim narciarz chce jeździć
Zazwyczaj im dłuższe narty, tym wzrost i umiejętności narciarza powinny być większe. Promień skrętu takiej narty wydłuża się a co za tym idzie, narta robi się coraz mniej skrętna i bardziej wymagająca.

Kupowanie nart to oczywiście sprawa indywidualna. Wybierając określony model, najlepiej, gdy istniałaby możliwość testu czy dany model jest tym, czego poszukujemy. Polecam zasięgnąć rady instruktora lub narciarza, który stał już na kilku różnych „deskach” i ma, jakie takie pojęcie o tym, co można zrobić z danym modelem na stoku.

Decydując się na narty używane, trzeba koniecznie zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów. Jeżeli krawędzie są cienkie lub nierównomiernie zeszlifowane na całej długości a ślizgi nierówne, to znaczy, że narty są juz mocno wyeksploatowane.

^ do góry

Przygotuj siebie i sprzęt do sezonu

Wiadomo ogólnie, że obok sprawdzonego sprzętu, bezpiecznego stoku, do jazdy na nartach potrzebna jest jeszcze odrobina kondycji fizycznej, wtedy narty sprawią nam wiele radości i ominie nas tzw. kryzys kondycyjny. Jeżeli występują braki kondycyjnie, to nigdy nie posiądziemy perfekcyjnej techniki, dlatego też przed wyjazdem na narty warto dodatkowo wzmocnić i rozruszać układ mięśniowy. Należy, więc poddać się "suchej zaprawie" mającej na celu uelastycznienie stawów skokowych, kolanowych i biodrowych oraz przygotowanie ich do nietypowej pracy na nartach.

Problemu większego nie ma, jeżeli państwo prowadzą tzw. zdrowy tryb życia, uprawiając jakikolwiek sport, który poprawia naszą kondycję i sprawność fizyczną. Z własnego doświadczenia wiem, że najwięcej pożytku narciarzowi przynoszą takie dyscypliny jak: kolarstwo górskie, łyżwo rolki, biegi, pływanie. Czyli dyscypliny podnoszące wydolność organizmu i siłę. W takim wypadku wystarczy odrobina ćwiczeń stretchingowych i imitacyjnych i możemy jechać na narty. Jeżeli nie to należałoby przed wyjazdem kilka razy odwiedzić siłownię dla rozruszania naszych zastanych mięśni oraz wykonać parę prostych ćwiczeń w celu uelastycznienia stawów i przystosowania ich do specyficznej pracy na nartach.

Sucha zaprawa

Na początek proponuję małą rozgrzewkę w której można wykonać kilka: skrętów tułowia, skrętoskłonów, skłonów w przód, skłonów tułowia w bok, kilka przysiadów, następnie przenosić ciężar z nogi na nogę oraz wykonać kilka brzuszków.

Po takiej rozgrzewce możemy przejść do wykonania kilku ćwiczeń imitacyjnych, polecam osobiście ćwiczenia z wykorzystaniem ławeczki gimnastycznej lub jakiegoś podwyższenia typu step:
- stajemy okrakiem nad ławeczką, a następnie próbujemy obunóż wskakiwać na nią i zeskakiwać z niej
- stajemy obok ławeczki opierając jedną nogę na ławeczce, następnie wykonujemy przeskok na drugą stronę ławeczki, zmieniając w trakcie przeskoku nogę
opierającą się o ławeczkę (ćwiczenie wykonujemy w ten sposób aby raz lewa raz prawa noga dotykała ławeczki)
- stajemy obok ławeczki i obunóż próbujemy przeskoczyć nad ławeczką na drugą stronę
- próbujemy przejść przez ławeczkę wykonując obroty dookoła własnej osi
- siadamy na ławeczkę, chwytamy się ławeczki i próbujemy wykonać ugięcia ramion w podporze tyłem
- na zakończenie stajemy obunóż na ławeczce, kładziemy ręce na kolana i wykonujemy krążenia kolan w prawo i lewo

Ćwiczenia te staramy się wykonywać w rytmie powtarzając kilkanaście razy, możemy próbować za każdym następnym razem zwiększyć liczbę ćwiczeń lub liczbę serii. Oczywiście trening należy dopasować indywidualnie do swoich możliwości. Jeżeli spróbujemy kilka razy przed wyjazdem na narty pomęczyć się w domu, gwarantuję, że jazda sprawi nam większą frajdę i będziemy mogli zapomnieć o zmęczeniu, które często odbiera nam chęć jazdy na nartach.

^ do góry

Sprawdzamy sprzęt

Przed wyjściem na narty nie zapomnijmy także sprawdzić naszego sprzętu, ponieważ nieodpowiednio przygotowane narty nie pozwolą nam w pełni skorzystać z uroków narciarstwa. Nawet na dobrze przygotowanym stoku tępe krawędzie nie będą nam trzymały nart, a suchy ślizg będzie utrudniał nasze wymarzone skręty.

Przed wyjazdem w góry należy, więc odpowiednio przygotować sprzęt. Można go oddać do punktu serwisowego, ale można też zrobić to w domu:
- każdy zabieg powinno się zacząć od oczyszczenia z brudu i wysuszenia nart
- następnie trzeba wypełnić ubytki w ślizgach i wyrównać cykliną
- należy też wyrównać i naostrzyć krawędzie nart
- ślizgi natomiast zapuścić parafiną, na gorąco żelazkiem, którą zostawiamy aż wystygnięcia i ściągamy ze ślizgu, przecierając go dodatkowo bawełnianą szmatką
- nie zapomnijmy jeszcze sprawdzić nastawienia wiązań, ponieważ rok wcześniej mogliśmy być np. „lżejsi”.
Tak przygotowani możemy spokojnie pojechać w góry i rokoszować się urokami narciarstwa

^ do góry

Strony internetowe producentów nart

www.armadaskis.com
www.atomicsnow.com
www.blizzard-ski.com
www.rossignol.com
www.vokl.com
www.fischer.com

^ do góry

fb